Cukier bialy – szkodliwy czy nie?

Refined White Sugar.339191303 std 300x225 Cukier bialy   szkodliwy czy nie?

Ogólnodostępny cukier biały to krystaliczna substancja produkowana z buraka cukrowego lub trzciny cukrowej. Jest rafinowany, oczyszczony, przez co pozbawiony cennych związków (np. z trzciny cukrowej, która zawiera witaminy, minerały, chlorofil i pierwiastki śladowe). Nie jest to substancja naturalna (w odróżnieniu na przykład od fruktozy, laktozy czy maltozy) jak niektórzy myślą, a przetworzony związek chemiczny – sacharoza…

Duża podaż cukru powoduje w naszym organizmie duży wyrzut insuliny, potrzebnej do rozłożenia cukru. Insulina jest antagonistą (hormonem przeciwstawnym) względem hormonu wzrostu, co oznacza, że zaburza produkcję tego hormonu w przysadce mózgowej. Chcę zauważyć, że hormon wzrostu jest niejako regulatorem naszego układu odpornościowego. U osób spożywających nadmierną ilość węglowodanów prostych występuje ciągły nadmiar insuliny w krwiobiegu. Po nitce do kłębka, można dojść do wniosku, że takie osoby będą miały osłabiony układ odpornościowy, co może oznaczać częstsze i poważniejsze infekcje. Mało tego – sacharoza jako substancja stworzona w procesie przemysłowym, jest uznawana przez organizm jako coś obcego. Wywołuje to reakcje obronne, które to niepotrzebnie mogą osłabić naszą odporność.

Wracając do insuliny, powoduje ona rozłożenie się cukru, czyli też spadek stężenia cukru w naszym krwiobiegu. Przyglądając się temu uważniej wygląda to tak, że po zjedzeniu cukru, jego poziom w naszej krwi gwałtownie wzrasta – czujemy się pełni sił, dopisuje nam humor, mamy dużo energii. Niestety, im szybciej poziom cukru wzrośnie we krwi, tym więcej insuliny zostanie wytworzonej przez trzustkę i tym samym poziom cukru spadnie gwałtowniej co może spowodować hipoglikemię. Oczywiście w tym momencie poczujemy się znacznie gorzej, może nawet będziemy senni i bez energii. Mało tego, takie wahania stężenia cukru mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Dlatego też ważne jest ogólne unikanie spożywania  węglowodanów prostych, a zastąpienie ich węglowodanami złożonymi o niskim indeksie glikemicznym – ale to już temat na osobny artykuł.

Nadmierne spożycie cukru jest chyba główną przyczyną rozwoju cukrzycy, a także otyłości. Powoduje też zatrzymanie sodu i wody w organizmie. Ponad to źle wpływa na żołądek, jelita, przez to i trawienie. Do tego powoduje zakwaszenie organizmu i wyjałowienie go z  witamin i minerałów (które są zużywane na potrzeby trawienia sacharozy), uzależnia, powoduje próchnicę itd. Można by długo wymieniać.

Ja już dawno zrezygnowałem ze słodzenia białym cukrem, a Ty? Niedługo artykuł o tym, czym zastąpić biały cukier oraz porównanie ilości cukru w znanych słodkich napojach. Poniżej zawartość cukru w niektórych produktach spożywczych, do przemyślenia. icon smile Cukier bialy   szkodliwy czy nie?

580789 397026337021563 863515528 n 215x300 Cukier bialy   szkodliwy czy nie?

Kliknij aby powiększyć

Dodaj komentarz